Het belang van een cliëntvolgsysteem voor arbeidsmobiliteit in een veranderende arbeidsmarkt

Duurzame inzetbaarheid betekent dat je als werknemer voor lange tijd waardevol blijft voor je werk en dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen. Het kunnen wisselen van baan of functie kan hier echt bij helpen. Dit geeft je de kans om nieuwe dingen te leren en te groeien in je carrière. Het is handig om je loopbaantrajecten bij te houden in een systeem. Op die manier kun je een hoop tijd besparen. Maar wat is nu echt het belang van een cliëntvolgsysteem voor arbeidsmobiliteit in een veranderende arbeidsmarkt? Lees er hier meer over!

Stimuleren van zelfregie

Het online clientportaal Rapasso is een onderdeel van het cliëntvolgsysteem. Dit systeem maakt het voor cliënten makkelijker om zelf aan de slag te gaan. Ze kunnen hun voortgng netje bijhouden en actief meedoen met hun eigen trajecten. Met een gebruiksvriendelijk en veilig portaal, kunnen cliënten makkelijk communiceren met loopbaanadviseurs, hun taken bijhouden en zich echt onderdeel voelen van hun begeleidingstrajecten.

Verbeterde samenwerking

Een groot voordeel van het cliëntvolgsysteem? Het zal de samenwerking tussen cliënten en professionals een stuk beter maken. Door berichtjes te sturen, taken te delen en samen aan doelen te werken, krijg je een effectieve samenwerkingsomgeving waarin de kans op succesvolle trajecten een stuk groter wordt. Ook kun je met dit systeem makkelijk informatie delen en bijhouden, zodat iedereen op de hoogte is en alles transparant verloopt, ook bij bijvoorbeeld het spoor 2 re-integratie in beeld. En wie opteert er nou niet voor een betere samenwerking?

Structuur en overzicht

In een snel veranderende arbeidsmarkt is het echt belangrijk om alles goed georganiseerd en overzichtelijk te houden. Met een cliëntvolgsysteem kunnen professionals alle belangrijke info over een cliënt op één plek bewaren. Zo kunnen ze snel vinden wat ze nodig hebben. Dit maakt niet alleen hun werk makkelijker en sneller, maar zorgt er ook voor dat ze goed kunnen zien hoe het met de voortgang staat en hoe de communicatie loopt. Zo’n systeem zorgt dus voor meer structuur en overzicht.

Privacy en veiligheid

Nu privacy en bescherming van gegevens steeds belangrijker worden, is het echt nodig om ervoor te zorgen dat de informatie van cliënten veilig is. Met een cliëntvolgsysteem zorg je voor de nodige beveiliging en privacybescherming om aan de regels van de AVG te voldoen. Dit stelt zowel klanten als professionals gerust en geeft ze vertrouwen in het gebruik van het systeem.

Tijd en middelen besparen

Tot slot kun je met een cliëntvolgsysteem tijd en middelen besparen. Je kunt hierbij namelijk gebruik maken met allemaal handige functies, zoals automatische archivering van e-mails, sjabloon-gebaseerde documentcreatie en gemakkelijke informatie-uitwisseling. Hiermee kunnen  professionals sneller hun werk doen. Zo hebben ze meer tijd over voor echt belangrijke gesprekken met cliënten. Dit zorgt voor een productievere werkwijze en een betere dienstverlening. Een cliëntvolgsysteem is dus echt onmisbaar voor loopbaanprofessionals  en hun cliënten. Het moedigt klanten aan om zelf aan het roer te staan, maakt samenwerken makkelijker, zorgt voor duidelijkheid, beschermt privacy en maakt alles een stuk efficiënter. Met een dergelijk systeem ontstaan er succesvolle arbeidsmobiliteitstrajecten en duurzame loopbaanpaden.

Gerelateerde berichten