Kun je in 2022 nog investeren door een hotel te kopen?

Het blijkt dat Nederlandse hotels zeer geliefd zijn onder investeerders. Er valt dan ook ontzettend veel winst te halen uit het bezitten van een hotel. Rendement uit Nederlandse hotels zijn de afgelopen jaren heel stabiel geweest, waardoor steeds meer winstzoekenden de potentie in deze investering zien. COVID-19 heeft echter veel roet in het eten gegooid voor de hotelmarkt. De algemene bezettingsgraad van hotels door het hele land, is van 2019 op 2020 met ruim 40% gedaald. Door de invoering van meerdere lockdowns, kozen hotels ervoor om hun deuren volledig gesloten te houden voor bezoekers. Dit zorgde ervoor dat de bezettingsgraad zo goed als wegviel. Daarom luidt de vraag: is een hotel kopen nog steeds een investering?

De herrijzing van de bezettingsgraad

Langzamerhand vielen de strenge maatregelen weg, en hotels openden voorzichtig hun deuren weer. Sinds de heffing van de laatste lockdown, ziet het er voor hotelmarkt weer beter uit. Voor de rest van 2022 is voorspeld dat hoteliers weer kunnen herstellen van het verlies dat zij hebben gedraaid. De heropening van hotels betekende natuurlijk een stijging van de bezettingsgraad, met als gevolg ook een stijging van de prijzen van hotelkamers. Voor investeerders is dit feit in het specifiek aantrekkelijk. 

Hotels in Amsterdam zijn zonder twijfel het hardst geraakt door de coronacrisis. Deze drukke stad wordt tijdens het hoofdseizoen dan ook overvallen door een groot aantal toeristen. Toen deze bron van inkomst wegviel, kon dit nauwelijks opgevangen worden. Hoteliers in Amsterdam rekenen dan ook op een langzamer herstel van de winst die zij hebben misgelopen. Investeerders stellen een hotel kopen nog even uit tot de mogelijkheid tot de prijsdalingen zo goed als zeker uitblijven.

Een dynamische sector

Voordat je hals over kop geld in een hotel gaat stoppen, is het goed om te weten dat de hotelsector zeer dynamisch en beweeglijk is. Dit betekent dat de kans enorm klein is dat een stabiele stroom van inkomst je tegemoet komt. Er zijn diverse doelgroepen die voor de bezettingsgraad in hotels zorgen. Toeristen zullen het grootste percentage zijn dat de kamers in de vakantieperiodes bezit, terwijl ondernemers en andere zakenlui vaak ook doordeweeks verblijven. Tijdens het hoogseizoen zal de winst daardoor een stuk hoger liggen dan in de periodes tussen de vakanties door. 

Twee manieren om rendement te realiseren

Mensen die investeren in een hotel, kunnen op twee manieren rendement realiseren uit hun gebouw. Het verhuren van het hotel is de meest voorkomende vorm van investeren in de sector. Hierbij is het rendement dat je verkrijgt relatief stabiel. Veel mensen zijn echter uit op een veel hogere winst en gaan zelf aan de slag met het exploiteren van de markt. Het is zeker waar dat de winst die hiermee behaald kan worden een stuk hoger is, maar de keerzijde is dat er veel meer risico’s op de loer liggen, zoals de wereld heeft meegemaakt tijdens de pandemie. Al in al blijft de hotelsector, ondanks de flexibiliteit en onzekerheid waar hoteliers rekening mee moeten houden, zijn waarde behouden en is een hotel kopen zonder twijfel een investering. 

Gerelateerde berichten